Limes fietsroute.

Gefietste route.

  1. Bolsward - Venlo
  2. Venlo - Mainz
  3. Mainz - Regensburg
  4. Regensburg - Bayreuth
  5. Bayreuth - Hann.Munden
  6. Hann.Munden
300

Voorwoord.

Ook dit jaar is onze kampeer uitrusting en de fiets aangepast. Om te beginnen was onze tent een Piaut van Esvo versleten. Het buiten doek was niet meer waterdicht en na ongeveer 44 kampeer weken waar de tent vrijwel iedere dag werd opgezet en weer afgebroken was het echt helemaal gebeurt. Wij hadden deze tent tweedehands gekocht en hij was voor ons ook al een aantal jaren gebruikt. Dus afscheid genomen van een goede en lichtgewicht katoenen tent.

We hebben weer een Esvo lichtgewicht kantoenen tent gekocht en ja, weer een tweedehands. Het is nu een Mandan. Die heeft een ruime slaapcabine, waar onze bagage ook in past.

De voortent is dan wel iets kleiner, maar dat is dan maar zo. We kunnen er met slecht weer samen goed in verblijven. Qua grond oppervlak zijn beide tenten gelijk en dat geld ook voor het gewicht. (volgens het boekje)

De tent hebben we vorig jaar tijdens een korte fietsvakantie kunnen testen en ook deze tent bevalt ons prima. Hij staat net als de Piaut snel en de ruimte is voor ons meer dan voldoende. Het is eerst wel even wennen om de tent anders in te richten dan we gewend waren, maar het is al snel onze tent.


301

 De fiets heeft ook wat aanpassing ondergaan. Het achterwiel met 32 spaken zou met de Rohloff naaf voldoende sterk moeten zijn voor een tandem. Onze ervaring is echter anders, ik heb nu een paarmaal onderweg een gebroken spaak moeten vervangen, en daar wordt je niet vrolijk van.

Dit gebeurt te vaak. Dus in Heerhugowaard bij Vittorio hebben we een extra flens op de Rohloff naaf laten plaatsen, zodat we nu achterwiel hebben met 48 spaken. Dit is een stuk stijver en de eerste test ritten hebben we al achter de rug. Het wiel moet nu wel voldoende sterk zijn.

Ook tijdens de fietsvakantie heeft het wiel zich prima gehouden. We hebben net als in andere vakanties alle soorten wegen wel gehad, van mooi asfalt tot aan modderige grind wegen met kuilen en keien.

We hebben door het hoge water langs de rivieren, dit jaar zelfs stukken door het water gefietst, omdat de wegen ondergelopen waren.

Tijdens deze vakantie hebben we totaal geen materiaal pech gehad, wel veel wijzigingen in onze geplande route.

De geplande route.

We hebben het plan om vanuit Bolsward richting Brabant en Limburg te fietsen, om dan voorbij het Ruhrgebied de route langs de Rijn op te pikken. Dan is het plan om de Limes route tot aan Wenen te volgen. Vanaf Wenen gaan we dan weer terug naar Regensburg om vanuit hier naar het noorden te gaan om bij Bayreuth de route van Millingen naar Praag in tegengestelde richting te volgen. Het laatste gedeelte gaan we dan rechtstreeks weer naar huis. Dat is het plan dus. en het is een goed plan dachten wij.

Het zou echter anders lopen, door het vele water wat uit de bergen zijn de rivieren in Duitsland buitenhun oevers getreden en zijn er grote gedeeltes van de route niet bereikbaar.

Op het moment dat wij in Regensburg waren was het niet mogelijk om langs de Donau te fietsen.

Ook waren er op dat inmiddels in de omgeving van Passau veel mensen geëvacueerd vanwege het hoge water. Niet bepaald een gebied om dan met je kleurrijke fietstassen doorheen te fietsen. Wij hebben er dus voor gekozen om dan maar direct naar het noorden te gaan. En dan een aansluiting te zoeken op de route Millingen Praag. Deze volgen we dan in tegenover gestelde richting naar Nederland. Het laatste stuk naar huis fietsen we een route die we bepalen aan de hand van knooppunten borden.

302

Bolsward Venlo

303

Het eerste gedeelte van deze tocht voert ons over meer dan vertrouwde wegen. Van Bolsward naar Lemmer is een soort opwarming, even wennen aan de afgeladen tandem, het samen op de fiets zitten en communiceren. Maar na een paar kilometer is het weer helemaal vertrouwd. Het is eigenlijk ook voor het eerst sinds lange tijd mooi weer.

Na Lemmer gaan we buitendijks fietsen langs het IJsselmeer richting Urk. Dit is echt een aanrader (als je de wind mee hebt). We pedaleren er rustig op los en genieten van het mooie weer en iets minder van de wolken met vliegjes. Je kan eindeloos ver over het water kijken en dat geld ook voor het lange rechte fietspad, maar het is geweldig leuk.     

 

We zien na een tiental kilometers een streepje over het fietspad hangen en hoe dichter we naderen hoe dikker het streepje wordt. Het blijkt dus een transportband die vrachtschepen aan het beladen is met keien en zand voor een soort dijk in het IJsselmeer. 

Wij worden hierdoor gedwongen om het fietspad te verlaten en via strakke lange saaie rechte alles op elkaar lijkende wegen naar Urk te fietsen.

Vlakbij Urk zien we toch weer kans om op het fietspad langs de buitenkant van de IJsselmeerdijk te komen en op deze manier op Urk aan te komen.


304