De voorbereiding van een fietsvakantie.

Het doel van deze pagina is om enig inzicht te geven in wat wel en wat niet handig is. Onze inzichten zijn tijdens de jaren dat wij fietsen regelmatig veranderd en zeker net zo vaak bij gesteld. Er zijn weinig sites die inzicht geven wat nu handig is om mee te nemen. Wat zijn nu goede en fijne fietstassen, wat is een goede fiets, welke tent zou nu voor ons prima zijn.

Op al dit soort vragen proberen we een antwoord te geven, ook wetend dat er bij elk antwoord weer een vraag bij komt.

De Planning.

Het voorbereiden van een fietsvakantie begint al met het plannen in de winter. De vakantiepret begint dan eigenlijk al. Nu komen er wel een paar dingen bij kijken. Je moet je wel realiseren dat je gemiddeld per dag tussen de 70 en 80 km. op de fiets zit. Als je lichaam in goede conditie is moet het niet een heel groot probleem zijn, maar het is wel iets waar je goed rekening mee moet houden. Nu is er natuurlijk wel een groot verschil of je een paar dagen in Nederland fiets of je gaat voor een maand of twee door Europa of verder fietsen.

Nu is de dag afstand maar een indicatie, wij gaan er in onze planning vanuit dat we ongeveer 500 km. per week fietsen. (80 X 7=560) Het heeft te maken met het terrein waar je fietst. Op vlakke wegen met de wind mee zal de afstand die je aflegt meer zijn dan de hele dag bergop fietsen. Wat ook sterk van invloed is op de dag afstand zijn de weersomstandigheden. Bij extreme warmte en bij regen en kou zal je lichaam meer energie vragen dan bij mooi zonnige weer met een licht briesje.

Let wel! Als je meer dan drie vier weken op vakantie gaat berekend dan een extra week. Dus als je van plan bent om 2500 km. te fietsen bereken dan niet vijf maar zes weken voor je vakantie. Dan hoef je geen stres te hebben of je het eind doel wel haalt. Je kunt dan ook eens een dag ergens blijven om te rusten. Je lichaam heeft dit gewoon zo nu en dan nodig. Ook is dit handig voor als je eens een dag tegenslag hebt, dit gebeurt gewoon.

Als je voor het eerst met de fiets op vakantie gaat is het wel zaak om vooraf te oefenen. Je moet voorbereid zijn op verschillende soorten bestrating. Niet alle wegen zijn belegd met mooi asfalt, je zult klinkerbestrating, schelpenpaden, grindpaden, gravelpaden en zandpaden tegen komen. Daar moet je op voorbereid zijn. Op zand of rul gravel zal je in een lichte versnelling door kunnen blijven fietsen, maar daar moet je wel op oefenen. Ook is het niet onbelangrijk om met een bepakte fiets te leren remmen. Op laatst genoemde wegen zal als je de voor-rem gebruikt het stuur dwars slaan. Ik kan je verzekeren dat als de weg ook nog afloopt dit bijna garant staat voor een lastige stop of val.

 

Onze tandem is perfect in balans, we hebben ongeveer 30 kilo bagage totaal voor ons tweeën

 

Ook het beladen van je fiets is van grote invloed op je balans en het rijgedrag van je fiets. Er vanuit gaand dat je ongeveer 20 kg. bagage op je fiets heb zitten zal je begrijpen dat je dit evenwichtig moet verdelen. Dus de fiets moet niet naar één kant overhellen en ook moet achter niet zo zwaar beladen zijn de fiets de neiging heeft om van het voorwiel af te komen. De bepakking aan het stuur moet dan ook weer niet hinderlijk zijn bij het sturen.

Al met al moet je ruim voor je vakantie beginnen met fietsen en zeker ook een paar keer met bepakking. Zoek ook verschillende soorten wegdek uit om te ontdekken hoe je fiets reageert, wat is het stuurgedrag, hoe remt de fiets, enz. Verander ook eens het gewicht op de fiets om uit te vinden wat voor jou de beste manier van bepakken is.

Als je fiets goed in balans is en goed handelbaar zal dat je fietsvakantie ten goede komen.